Wanneer je actief bent op bijvoorbeeld Social Media en regelmatig een campagne plaatst is het logisch dat je bezoekers doorverwijst naar een landingspagina. Deze pagina bevat een URL.
Om in Google Analytics te kunnen meten hoe een campagne heeft gepresteerd is het verstandig om een UTM (meetlink/parameter) toe te voegen aan ieder medium dat je inzet. Een UTM, oftewel Urchin Tracking Module, is een parameter die je aan je URL toevoegt. Deze genereert extra gegevens over de traffic die via een bepaalde campagne binnenkomt.
Een URL shortner verkort je URL inclusief UTM en zorgt ervoor dat je post aantrekkelijk en overzichtelijk blijft. Daarnaast kan een verkorte URL je CTR verhogen met 21%[1] .
Maar hoe maak je nu een verkorte URL met UTM en hoe kun je de prestaties van een bepaalde campagne/post o.i.d. terugvinden in Google Analytics? Je leest het in deze blog!
Ik neem als voorbeeld een campagne voor Hummingbird online marketing. Ik wil meer klanten werven die behoefte hebben aan een online marketingstrategie door een online marketeer. Hierbij stuur ik op een landingspagina: www.hummingird-online-marketing.nl/diensten/strategie.
Hier staat nog geen UTM achter. Ik ga je nu vertellen hoe je dit kunt doen.
UTM MAKEN EN PLAATSEN
Er zijn verschillende tools die je kunt gebruiken om een UTM link te genereren. Google maar eens op URL builder, UTM maken etc. Je vindt dan diverse mogelijkheden.
In dit voorbeeld gebruik ik https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/ (Google tool), maar je kunt bijvoorbeeld ook Raventools gebruiken.
In de tool van Google kun je ook zien wat de verschillende parameters betekenen en wat ze onderscheidt van elkaar. Daarnaast kun je hier meteen je URL met UTM verkorten. Alles staat overzichtelijk op 1 pagina.
In de afbeelding hier onder zie je dat 2 onderdelen verplicht (*) zijn bij het genereren van een URL met UTM:
- Website URL
- Source
Deze onderdelen moet je invullen zodat Google een koppeling kan maken met Analytics. Vul naast de 2 verplichte parameters ook altijd medium en campagnenaam in. Als je de campagnenaam invult kun je de UTM in Google Analytics makkelijker terugvinden. Hierover vertel ik later meer.
- Website URL: dit is je landingspagina. Deze moet altijd van je eigen website zijn, want je kunt geen gegevens van een extern domein inzien in jouw eigen Analytics.
- Source (bron): dit kan de plek zijn waar je de advertentie plaatst. In dit geval is dat op Facebook.
- Medium: welk medium je gebruikt om de advertentie te plaatsen. In dit geval is dat een advertentie.
- Campaign name: bedenk zelf een naam voor de campagne. Wanneer we de Hummingbird campagne op meerdere online kanalen/media inzetten (bv. LinkedIn, E-mail, Facebook en Display) en je vult een campagnenaam in, dan kun je de afzonderlijke prestaties van de kanalen/media bekijken in Analytics. Met deze resultaten kun je een volgende keer beter aansturen op bijvoorbeeld budget en inzet.
- Campaign term: vul je alleen in wanneer je zoekwoorden gebruikt om de advertentie te laten verschijnen.
- Campaign content: gebruik je om verschillende advertenties van elkaar te onderscheiden. Bijvoorbeeld wanneer je een a/b test doet of wanneer je in een E-mail 2 dezelfde woorden gebruikt als doorklik naar een landingspagina. Door campagne content in te vullen kun je in Google Analytics van beide varianten afzonderlijk de prestaties bekijken.
Nadat je alle parameters hebt ingevuld verschijnt de URL met UTM bij Share the generated URL. Je ziet na de URL van de landingspagina:
- ?utm_source =facebook
- &utm_medium =advertentie
- &utm_campaign= diensten%20campagne%20augustus%202017
De %20 duiden je spaties aan. Je kunt er ook voor kiezen om de campagnenaam aan elkaar te schrijven dus zonder spaties. Zelf vind ik het handiger om spaties te gebruiken omdat dat makkelijker leest wanneer ik analyses in Google Analytics maak.
Alle bovenstaande velden komen overeen met de velden die je hebt ingevuld in de URL/UTM generator.
De gehele URL kun je nu kopiëren en gebruiken. Controleer de URL met UTM altijd voordat je de advertentie o.i.d. live zet. Dit doe je door de URL te kopiëren en te plakken in een browser. Wanneer je landingspagina verschijnt en je de UTM in de adresbalk ziet, kun je hem gebruiken in je advertentie. Mocht je landingspagina niet verschijnen, check je URL dan. Wanneer de URL (zonder UTM) van de landingspagina al een ? bevat, plaats dan achter deze URL een & teken en haal het ? weg. Check dan je URL met UTM nog een keer.
Tip! Noteer alle campagnenamen inclusief de UTM links (in bijvoorbeeld Excel) wanneer je veel online campagnes inzet. Op die manier kun je ze makkelijk terugvinden in Google Analytics.
URL VERKORTEN
Nu heb je de keuze uit heel veel verschillende URL shortners. Ik vind zelf die van Google het fijnste en deze kun je meteen gebruiken in de tool. Verderop nog een kleine greep uit de lijst van vele. Klik er maar eens op om te zien welke features de verschillende tools aanbieden. In de tools onderling zijn nog diverse verschillen te vinden.
We gaan weer even verder met de tool van Google. Klik op Convert URL to short link en je verkorte URL verschijnt. In deze link is je UTM opgenomen. Wanneer je deze URL weer plakt in een browser verschijnt de lange URL en zie je de UTM staan. Peanuts dus!
Enkele andere URL shortners:
- https://bitly.com/pages/tour
- http://tinyurl.com/ – example
- http://ow.ly/url/shorten-url
- http://clicky.me./
Verkorte URL persoonlijk maken
Je CTR kan tot 33%[2] stijgen wanneer je een persoonlijke verkorte URL gebruikt. Het geeft meer herkenbaarheid bij de gebruiker. Een deel van je merknaam verwerk je in een verkorte URL. Pepsi gebruikt bijvoorbeeld pep.si.
Wanneer je een verkorte URL gebruikt wordt de korte URL middels een 301 redirect doorgestuurd naar de lange URL. Dit werkt hetzelfde met een persoonlijke verkorte URL.
Gewone verkorte URL’s worden automatisch in een tool zoals Bitly gegeneerd. De verkorte URL bevat dan ook altijd bit.ly. Bij een persoonlijke URL werkt dit anders. De persoonlijke verkorte URL schaf je eerste aan. Via Domainr kun je heel gemakkelijk korte URL’s opzoeken en deze vervolgens aanschaffen bij bijv. transip. Je registreert gewoon een nieuwe domeinnaam. In bijv. Bitly kun je deze domeinnaam gebruiken als verkorte URL. Hoe dit precies werkt heeft marshable.com heel goed uitgelegd.
VERKORTE URL’S DOORMETEN
De meeste URL shortners bieden je statistieken. Zo kun je bijvoorbeeld zien hoe vaak er op je short URL is geklikt, kun je prestaties van verschillende kanalen vergelijken, zien op welk apparaat bezoekers het meeste actief zijn en zien wanneer op de dag ze klikken. Maar wat je niet door kunt meten is het gedrag op de website: vanuit jouw marketing uiting klikt een gebruiker door naar de landingspagina. Heel relevant is om te weten wat ze daarna op jouw website doen. Dit gedrag kun je doormeten in Google Analytics, wanneer je een UTM toevoegt aan je URL (en je deze verkort).
In Analytics vind je de URL met UTM terug die je in eerste instantie gebruikt om een verkorte URL te maken. Deze dus: www.hummingird-online-marketing.nl/diensten/strategie?utm_source=facebook&utm_medium=advertentie&utm_campaign=diensten%20campagne%20augustus%202017
- Open Google Analytics
- Zorg dat je de juiste datarange hebt geselecteerd zodat Analytics de data laat zien van de campagne waarnaar je opzoek bent.
- Ga naar Acquisition
- Klik op Campaigns
- Klik op All campaigns
- Je vindt nu rechts in het scherm de verschillende campagnes terug. In het voorbeeld hebben we als parameters, utm_source=facebook&utm_medium=advertentie&utm_campaign=diensten%20campagne%20augustus%202017, terug.
- Wanneer je klikt op bron/medium zie je de volgende, door jou ingevulde, parameters terug:
- utm_source=facebook
- utm_medium=advertentie
Op die manier kun je jouw UTM terugvinden.
Heb je als parameter ook nog campaign content (Ad content) ingevuld, dan klik je op secundaire dimensie en vul je ad content in. Klik erop en je ziet deze naast de primaire dimensie verschijnen. Ditzelfde kun je doen voor de parameter campaign term (search term).
Nu kun je losgaan met analyseren. Koppel bijvoorbeeld je conversie doelen aan de statistieken en zie hoeveel bezoekers zijn geconverteerd, bekijk welke pagina’s ze hebben bekeken na het landen op de website via jouw marketinguiting en optimaliseer aan de hand van je bouncepercentage, tijd op pagina en aantal pagina’s per sessie.
Veel succes!
[1] Uit onderzoek bij eigen klanten gebleken.
[2] Uit eigen onderzoek bij klanten gebleken.
Cheryl van Etten
Eigenaar van 'Hummingbird Online Marketing'. Uitvoerend en strategisch inzetbaar voor Online Marketing activiteiten, trainingen en online presence.
Hulp nodig?
Heb je hulp nodig bij een online marketing vraagstuk? Neem dan eens contact met mij op voor een vrijblijvend gesprek.
SEO artikelen uit mijn blog
Nothing found.
1 Comment
Comments are closed.
Heb het helemaal gevolgd en ook de UTMs gekoppeld aan doelen. Werkt perfect! Bedankt Cheryl voor het artikel.