Online marketing is voor de meeste bedrijven tegenwoordig niet meer weg te denken. Dagelijks worden er bijvoorbeeld in Google al ruim 5,9 biljoen zoekopdrachten ingevoerd. Bij de oriëntatie over een bedrijf wordt het bedrijf eerst online gescreend en heeft 60% van het besluitvormingsproces al plaatsgevonden voordat er contact wordt opgenomen met een bedrijf. De concurrentie is flink op online gebied en dus is Online Marketing essentieel voor een organisatie met een doel zoals het genereren van nieuwe klanten, leads of meer naamsbekendheid.
Om te voorkomen dat je met losse flodders schiet is het verstandig om een Online Marketing strategie te hebben. Deze bestaat uit een plan waarin staat hoe we jouw online marketing doelen gaan behalen en met welke online kanalen. Het plan zorgt ervoor dat we houvast en richtlijnen hebben waarmee we de groei van het bedrijf kunnen realiseren.
Aanpak van een goede Online Marketing Strategie
Ik ga als volgt te werk bij het maken van een Online marketing strategie.
1. Vraag / antwoord bepaling
In een gesprek bespreken we waar je staat en wat je precies wilt bereiken. Wat zijn jouw organisatiedoelen en hoe kun je deze met Online Marketing verwezenlijken? Ik denk met je mee.
2. Verzamelen beschikbare relevante informatie
Voor het opstellen van een strategie is het belangrijk om meer inzicht te hebben in bijvoorbeeld software waarmee gewerkt wordt, salessystemen, emailprogramma’s, het Online marketing budget, beschikbare uren van medewerkers, huidige online marketing etc. Deze relevante informatie wordt verwerkt in de strategie. Hierdoor kan de inzet van Online Marketing hier meteen op worden afgestemd.
3. Opstellen strategie
Wanneer alle belangrijke informatie is verzameld stel ik de strategie voor je op. Aan de hand van de Online Marketing doelen wordt gekeken naar welke kanalen het beste ingezet kunnen worden en bijv. een inschatting van de resultaten per kanaal gemaakt. Concurrenten worden uiteraard onder de loep genomen en KPI’s zorgen ervoor dat we goed door kunnen meten of doelen behaald worden.
4. Presenteren strategie
Nadat ik in de vorige stap meerdere keren met jou heb overlegd, presenteer ik de strategie aan jou (en je collega’s). Tijdens de presentatie is er genoeg ruimte voor vragen, opmerkingen etc..
5. Aanpassen strategie
Wanneer uit de presentatie is gebleken dat er nog wat aanpassingen gewenst zijn, dan voer ik deze voor je door.
Vragen over Strategie?
Heb je een vraag? Ik help je graag. Bel me op 06 24 454 254 of e-mail naar info@hummingbird-online-marketing.nl.
Wil je SEO zelf doen?
Je kunt bij mij ook een SEO training volgen voor bedrijven of ZZP. In deze training brengen we de theorie direct in de praktijk. Hierdoor heb je na deze training meteen al acties die je in de uitvoering kunt brengen.
Strategie uitbesteden?
Wil jij mij laten helpen bij het opstellen van je Online Marketing strategie? Neem dan contact met mij op.
“Ik ben Cheryl, Online Marketing Specialist met ruim 10 jaar ervaring. Mijn kennis en ervaring zorgen ervoor dat ik voor jou de beste online strategie kan opstellen en kanalen zo optimaal mogelijk kan laten samenwerken. Hierdoor schiet je niet meer met losse flodders en behaal je een positieve ROI”.
SEO artikelen uit mijn blog
maart 20, 2017
Verkorte URL’s met UTM maken, plaatsen en analyseren
Met een UTM genereer je extra gegevens…